Kvantitet före kvalitet? Nej, bara en lite annorlunda form av marknadsföring. Techland har valt att gå ut med den väldigt långa speltiden på hela 500 timmar, som deras nyaste spel Dying Light 2 vars lansering planeras ske den 4:e februari 2022, kommer att bjuda på. I en och samma inlägg meddelas samtidigt att den ”vanliga” spelaren kommer dock kunna klara av spelets huvudberättelse och sidouppdrag samt en hel del utforskning under 100 timmar.
Detta har satt igång en hel del diskussioner bland spelarna. Om det mesta i spelet går att klara av under 100 timmar, vad kommer det resterande innehållet på 400 timmar gå ut på? Känslan är att Dying Lights utvecklare Techland har skjutit sig själva i foten lite grann. För vem kommer spela det, tillsynes oviktiga innehållet, för att få ihop 500 timmar och därmed kunna klara av 100% av spelet om låt oss säga 90 % av spelet ändå redan kommer bli avklarade under de första 100 timmar?
Techland verkar ha uppmärksammat de oklara signalerna som deras marknadsföringsstrategi orsakat. För bara några timmar senare kom de ut med ny information kring den diskuterade speltiden. Enligt den kommer huvudberättelsen ta spelarna runt 20 timmar. De som också vill klara av alla sidouppdrag som spelen har att erbjuda kommer hamna på runt 80 timmar. 500 timmar presenteras här som den längsta möjliga speltiden och då räknar man in allt detta + alla val som spelarna kan göra i berättelsen, alla dialog, alla samlar objekt och upptäckandet av hela spelvärlden som sådan.
Detta kan ses som en inte så smart typ av marknadsföring. För gapet mellan 20 timmar och 500 timmar är enorm och det finns en oro att det övriga innehållet inte alls blir så unikt som många kanske hade önskat. Sett till andra sidan kan Techland fortfarande ha skapat en fantastisk värld där det kommer bli rent nöje att tillbringa hundratals timmar och där det kommer finnas en mening bakom den gigantiska maximala speltiden. Det återstår att se huruvida Techland kommer klara av uppgiften och huruvida Dying Light 2 blir ett framgångsrikt spel.
Related posts
Senaste nytt
Kommentarer
- diskho dubbel om Grovt våldsbrott i centrala Stockholm
- Lennart Cordesius om Trot om du vill om parkeringsvakten
- Thomas Friberg om Trot om du vill om parkeringsvakten
- Lena Lindmark om Vårpromenad förbi gamla kvarnar och krogar, kolerakyrkogård och galgbacke.
- Krisrina Hiĺlgren om Vårpromenad förbi gamla kvarnar och krogar, kolerakyrkogård och galgbacke.
Hur kommer det sig att vi gör om samma misstag gång på gång?
Det korta svaret är att det är småbarnshjärnan som tar över. Vår moderna tillvaro har blivit mycket mera komplicerad än vad våra hjärnor egentligen är skapta att hantera. När vi blir stressade söker vi trygghet i invanda beteenden och försvarsmekanismer, och gamla känslor dyker upp. Djupast rotade är förstås de från barndomen.
Plötsligt är sommarplågorna framme
Plötsligt dyker de personliga sommarplågorna upp. De mänskliga sommarplågorna.
Vilken typ är du? Vilken typ avskyr du?
Läs och rösta